Vitraliile sunt un joc subtil de lumina, culoare si reflectie, sunt capabile sa transforme spatiul intr-o explozie de culoare fabuloasa. Vitraliul artistic este utilizat in principal pentru decorarea bisericilor, a cladirilor publice si rezidentiale

Vitraliul, sau mai corect poate, arta sticlei!

Vitraliu (de la lat. vitrum si fr. vitre -sticla)

Istoria vitraliilor se pierde in antichitate. Sapaturile arheologice au scos la iveala ca incercarile de a fabrica ferestre din sticla au fost facute in vechiul Babilon, Egipt, Grecia si Roma. Pe teritoriul antic al Cartaginei s-au gasit fragmente de sticla colorata, care indica faptul ca primii pasi in arta de colorare a sticlei au fost facute in urma cu mai mult de cinci mii de ani.

Istoria aparitiei vitraliilor in sensul cunoscut astazi, este asociata in primul rand cu raspandirea crestinismului. Se crede ca primele sisteme de vitralii au fost create in Bizant in timpul construirii bisericii Sf. Hagia Sophia din secolul al VI-lea.

In Evul Mediu arta de formare a vitraliilor a fost direct legata de construirea bisericilor .Compozitiile din vitralii au constat in mesajul mantuirii sufletului, ideile din societatea medievala si conducatorii acesteia.

Tehnica vitraliului, neschimbata

Descrisa in 1100 de calugarul german Teophilus, tehnica de creare a unui vitraliu este inca folosita si azi. Vitraliul clasic format din sute de bucati de sticla colorata, lipite intre ele pe margini cu un fir subtire de plumb.

Cu arhitectura gotica, ferestrele au fost marite Trecerea la stilul gotic a fost facuta de Abbot Suger, care a supervizat construirea bisericii manastirii de la Saint-Denis, in 1144 in care ferestrele bisericii au devenit mari si luminoase.

In timpul Evului Mediu, in partea de est a imperiului se dezvolta constructia de mozaic din sticla, impreuna cu un chit pentru ferestre si cupole de biserici dand nastere la primele ferestre cu vitralii. Vitraliul este ridicat la o forma de arta in timpul Evului Mediu, cand au inceput prin pictura sa se ilustreze pe ferestrele bisericilor povestile din Biblie pentru populatie care in mare parte era analfabeta astfel incat sa urmeze invataturile din catolicism..

In Franta, in timpul secolului al XII-lea, Se dezvolta arta de vitralii cu rezultate extraordinare: Catedrala Reims, St Denis si Chartres.

Epocile de mai tarziu - renascentiste si baroce - au pus accentul pe decorarea camerei pe pereti si plafoane; a creat fresce minunate..

In Renaștere, o țară în care istoria vitraliului a atins apogeul, a fost Italia. Istoria unui nou tip fundamenta lde vitralii, în primul rând, cu noile tehnici de artă plastică realiste bazate pe utilizarea de perspectivă și clar-obscur modelare, și în al doilea rând, cu noi tehnici de producție de vitralii. Scenele devin mai realiste, mai multe chipuri expresive, forme mai precise și culori subtile. Pictorii de sticlă se joaca cu lumina.Vitralii de acest tip renascentist s-au răspândit foarte repede in toată Europa.

Prin secolul al XVI-lea arta de a creea vitralii este oprita brusc, din cauza crizei religioase profunde care afectează Europa de Nord, în special în Anglia. Fereastra vitraliu, care a fost considerată anterior ca o arta pur religioasă a început pentru prima oara a decora case impunătoare și clădiri guvernamentale..

Situația s-a schimbat când a început treptat să reînvie stilul gotic și clădirile romanice. Adepții acestor stiluri au căutat să facă din vitralii partea fundamentală a clădirilor religioase și laice. Primii artisti, producatori si designeri ai secolului al XIX-lea, britanicii au influențat Statele Unite ale Americii pentru a a avea un interes pentru arta vitraliilor. În Franța a existat o continuitate mai mare a producției de vitralii decât în Anglia. În secolul al XIX-lea modelele au fost de multe ori copiate direct de pe picturile în ulei ale artistilor celebri.

J & R Lamb Studios a fost primul studio mare de arte decorative din Statele Unite și pentru multi ani, unul dintre cei mai importanti producatori de vitralii pentru biserici.
J & R Lamb Studios precede alti profesioniști americani, cum ar fi John La Farge (1835-1910), care a inventat vitraliul de sticlă opalescentă, Louis Comfort Tiffany (1848-1933) , care a primit mai multe brevete pentru variații pe același proces opalescent, se crede că a inventat metoda de folie de cupru, ca o alternativă la lipire, și a folosit-o pe scară largă în ferestre, lămpi și alte decoratiuni. In Marea Britanie Edward Burne-Jones introduce activitatea de Art Nouveau. Vitraliile Art Nouveau sau Belle Epoch, au înflorit în Franța și Europa de Est, pot fi identificate prin utilizarea de curbe, linii sinuoase ale peliculei de plumb.

Au existat, unele evoluții interesante în cazul în care artiștii de vitralii au fuzionat experiența lor în studii comune. Exemplele includ Glass House în Londra, creat de Mary Lowndes, Alfred J. Drury și o Gloine Rd în Dublin, care a fost condus de Sarah Purser și a inclus artiști, cum ar fi Harry Clarke. O renaștere a avut loc în mijlocul secolului, datorită dorintei de a restabili mii de ferestre bisericesti în toată Europa, distruse ca urmare a bombardamentelor din al doilea război mondial.

Alți artiști au încercat să transforme o formă de artă antică într-una contemporana, uneori cu alte tehnici tradiționale, utilizând elementul de sticlă în moduri inovatoare și în combinație cu diferite materiale. Gemmail, este un fel de vitraliu în care piesele de sticla sunt asezate adiacent , fără utilizarea de matrite, pentru a permite o mai mare diversitate și efecte cromatice prin suprapunerea de culori.

vitralii traditionale
tehnica vitraliilor
vitralii traditionale
sticla colorata
vitralii traditionale
geamuri decorative
vitralii traditionale
lumini si umbre
vitralii traditionale
tifanny
vitralii traditionale
Vitralii traditionale
vitralii traditionale
panouri decorative
vitralii traditionale
sticle colorate